معرفی هنرمندان جوان به گالری‌داران در نمایشگاه کارنمای پژوهشی

بابک اطمینانی در حاشیه نمایشگاه کارنمای پژوهشی نقاشان زیر چهل سال انجمن هنرمندان نقاش ایران با بیان اینکه یک برنامه‌ریزی بلند مدت استراتژیک پژوهشی را انجام دادیم، اظهار کرد: هدف اول این بود که متوجه شویم در انجمن هنرمندان نقاش چه می‌گذرد و تصمیم گرفتیم براساس رده سنی دو سالانه‌های داخلی را برگزار کنیم تا بتوانیم آرشیو انجمن را تکمیل کرده و بر مبنای آن هنرمندان عضو انجمن را به گالری‌ها و مکان‌های هنری و… معرفی کنیم.
۲۰-۱
او با اشاره به این‌که این نمایشگاه فرصت برابری برای هنرمندان است، ‌گفت: افرادی که قصد دارند در این نمایشگاه شرکت کنند باید دارای شرایطی باشند و این شرایط شامل عضو انجمن بودن و ارائه و معرفی مجموعه ۵ تایی از آثارشان است که حامل تفکر و دارای تشخص باشد.

این هنرمند با تاکید براینکه هیچ انتخاب و گزینشی برای شرکت در این نمایشگاه وجود ندارد، افزود: در چیدمان نمایشگاه ما این حق را برای خود قائل هستیم و به دلیل کمبود فضا و زیبایی نمایشگاه ممکن است از یک کار استفاده نکنیم.

اطمینانی با بیان اینکه اعضای انجمن در سه گروه زیر ۴۰ سال، بین ۴۰ تا ۶۰ و بالای ۶۰ سال قرار می‌گیرند، ادامه داد: انجمن ۴۷۰ عضو زیر ۴۰ سال دارد این نمایشگاه اولین دوره کارنمای پژوهشی ماست و این نمایشگاه‌ها تا زمانی که همه افراد تحت پوشش آن قرار بگیرند برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه این پروژه مدت‌دار است و یک پروسه طولانی را طی می‌کند، گفت: خانه هنرمندان به طور سنتی به انجمن هنرمندان نقاش اجازه برگزاری چهار نوبت نمایشگاه در سال را می‌داد البته همیشه آخرین نمایشگاه فروش آخر سال بود که امسال سعی می‌کنیم تا این فروش را به آثار زیر ۴۰ ساله‌ها اختصاص دهیم تا همه نمایشگاه‌ها به هم مرتبط باشند.

این هنرمند خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در هر نمایشگاهی نزدیک به ۶۰ نفر شرکت می‌کنند احتمال می‌دهم تا دو سال دیگر زمان نیاز است تا برای افراد زیر ۴۰ سال نمایشگاه برگزار کنیم. با توجه به اینکه برنامه‌ریزی‌های ما برای اعضای فعلی انجمن است در صورتی هم که ورودی جدید داشته باشیم آنها وارد این سیستم نمایشگاهی نمی‌شوند.

اطمینانی گفت: سعی داریم در این نمایشگاه بسترسازی برای معرفی هنرمندان انجام داده و کلکتور‌ها و گالری‌داران را با هنرمندان آشنا کنیم. البته سیستم داوری نیز در نظر گرفته شده و اعضای انجمن و بازدیدکنندگان از میان آثار ، هفت هنرمند را در سه رده ممتاز، بسیار خوب و خوب معرفی کنند.

او ادامه داد: هدف این بود تا اعضای انجمن و بازدیدکنندگان درگیر داوری شوند چراکه داوری بسیار سخت است و وقتی افراد وارد پروسه داوری می‌شوند متوجه می‌شوند که داوران چه کار سختی را انجام می‌دهند.

وی گفت: یکی دیگر از اهداف ما این بود که تشخیص دهیم از میان افرادی که قصد ورود به انجمن را دارند یا عضو هستند چه کسی دید بازتری دارد. همچنین اگر قرار است برای نمایشگاه داخلی و خارجی افرادی را معرفی کنیم از میان همین افراد انتخاب شده باشند.

این هنرمند اظهار کرد: فرم‌های داوری به صورتی طراحی شد که طی آن مشخص شود چه کسی دید حرفه‌ای دارد و چه کسی غیر حرفه‌ای و برهمین اساس درمسائلی که باید نگاه‌ حرفه‌ای به اثر شود دیدگاه‌های غیرحرفه‌ای را لحاظ نمی‌کنیم. از این طریق متوجه نگاهی که در بازار وجود دارد نیز می‌شویم.

اطمینانی به مارکت آثار هنری اشاره کرد و گفت: اگر من با دید حرفه‌ای آثاری را برای فروش انتخاب کنم امکان اینکه شکست بخورد نیز وجود دارد اما این پژوهش این فرصت را به ما می‌دهد که بتوانیم با بازار و علاقه مخاطب عام نیز آشنا شویم. البته اگر کار کیفیت خوبی داشته باشد متقاضی خود را دارد. البته ممکن است در این نمایشگاه‌ها نیز آثاری به فروش برسد.

این هنرمند با تاکید دوباره بر اینکه هدف ما بستر سازی برای ارتباط بین هنرمندان و کالکتور‌ها است، اظهار کرد: گالری‌داران دیدگاه‌های مختلف دارند و به لحاظ کمی تعداد قابل توجهی دارند با توجه به تغییر جهتی که سیستم نمایشگاهی انجمن پیدا کرده کمیته نمایشگاه‌ها سعی دارد با عده‌ای از گالری‌داران فعالیت‌های مشترکی داشته باشد و شبکه‌ای از گالری‌داران را ایجاد کنیم که دیدگاه سنتی و خاص ندارند و تمایل داشتند با همه هنرمندان همکاری کنند نه یک سری هنرمند خاص و سفارش شده.

۲۴

اطمینانی خاطرنشان کرد: گروه خیلی خوبی در کمیته نمایشگاهی انجمن هنرمندان نقاش گردهم جمع‌شده‌ایم و قصد داریم مکانیزم فعالی را ایجاد کرده وبرای فعالیت هر چه بهتر کمیته مسئولان مختلف و متخصص را جذب کنیم.

او با اشاره به جلساتی که با دیگر اعضای انجمن درباره کمیته نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود، گفت: پیشنهاد شده است تا کتاب سال انجمن با هنرمندان زیر ۴۰ سال همسو شود و سعی داریم یک ارتباط پویا و بالنده‌ای را هم در درون انجمن و بیرون انجمن ایجاد کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه هر کدام از اعضای هیات مدیره، مدیر یکی از بخش‌ها و کمیته‌های انجمن هستند افزود: این کمیته‌ها بر مبنای نوع فعالیت‌، حجم‌کار و سیاست‌گذاری‌ها و نیازهایی که دارد افراد مختلفی را جذب و سازمان‌دهی می‌کند.

۲۱
وی گفت: کمیته نمایشگاه‌ها بیشترین فعالیت‌ را نسبت به دیگر کمیته‌های انجمن دارد.

او با اشاره به اینکه ۱۷ نفر در حال حاضر در کمیته نمایشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند گفت: بدنه اصلی این کمیته‌ها باید از اعضای اصلی انجمن باشند. در کمیته نمایشگا‌ه‌ها نیز بیشتر این افراد عضو انجمن هستند و تعدادی دیگر نیز همکاری مستمر با انجمن دارند. در واقع هر فردی که همگرا و همسو با انجمن باشد و البته خوش‌فکر نیز باشد ما از آن‌ها استقبال می‌کنیم.

او در پایان درباره اطلاع‌رسانی نمایشگاه‌ها گفت: از گالری‌داران دعوت شده تا در این نمایشگاه‌ها حضور یابند همچنین برای اطلاع‌رسانی بیشتر با سایت گالری‌گردی، سایت پیش‌نگاه، گالری‌اینفو، مجله تندیس، مطبوعات و خبرگزاری‌ها تعاملاتی داریم. همچنین در زمانی که دانشگاه‌ها برگزار شود نیز در آن‌جا نیز قطعا اطلاع‌رسانی‌هایی خواهیم داشت.

۲۳

نمایشگاه کارنمای پژوهشی نقاشان زیر چهل سال انجمن هنرمندان نقاش تا ۲۹ تیر ۱۳۹۵ در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران به نمایش در خواهد آمد.

https://www.academytaraneh.com/103615کپی شد!
314